středa 8. října 2014

Helpx: dám ti střechu za tvý svaly

Ke službě Helpx.net [čti helpex] jsem přišel jak slepý k houslím (nebylo by logičtější říkat hluchý k houslím?). To mi takhle jeden můj aucklandský spolubydlící, tělem i duší sociální anarchista, píše:

"Víš, Majkl, už jsem na Zélandu pár let a je na čase se vrátit domů do Austrálie. Jestli budeš mít cestu, stav se, najdeš mě na Helpexu pod ID 31203"

Po chvíli guglení mi došlo, že to je tady (meditační centrum s bazénem, kompostovacím záchodem, wi-fi a oslem navrch někde v horách na východě Austrálie). Princip Helpexu mi už od počátku přišel zajímavej: nechám tě u mě bydlet za to, že budeš pracovat. Když pracuješ více, dostaneš i jídlo. Je to podobné WWOOFing, avšak ten je více o učení a Helpex nabízí i krátkodobý ubytování a ani v nejmenším se nezaměřuje jenom na farmy - v databázi můžeš najít hotely a různý komerční věci, stejně jako běžný rodinný domy. Prostě dva důchodci chtějí posekat trávník a natřít plot, tak o tom dají na Helpexu vědět a ty tam dojedeš, týden dva u staříků bydlíš, voni tě navíc krměj a ty jim za to natřeš plot a posečeš zahradu. Typicky pracuješ něco kolem 3 hodin denně, i když mě to zatím vychází poněkud ehm méně. Nebo jsem tak rychlej. Jo, jsem rychlej, to zní líp. Veliká převeliká výhoda Helpexu je, že řada těchto domů je i v centrech měst, taky že se nemusíš upsat na několik měsíců jako u WWOOFingu (často lidi přímo vyžadují, abys zůstal jen pár dní) a hlavně si můžeš pracovat, kdy chceš. Žádnej boss nad tebou, žádný vstávání do práce, prostě pohoda. Ideální pro lidi, kteří mají poloviční úvazek v knihovně a chtějí vyzkoušet něco novýho, seznámit s místňákama, libují si v solidárním citizens-to-citizens a baví je dělat věci, který mají fakt smysl.

A tak jsem našel Ruth a Gerarda. Postarší pár vyžívající se ve folku, dobrých pívácích a vínácích. Moc milí človíci, kteří mě skoro dva týdny nalejvali pivákama a vinákama za to, že jsem jim vobčas něco přibil nebo uvařil.

První den mě vzali do thajské restaurace a pak do místní irské knajpy. Luxusní místo, kde jsem měl konečně pocit že jako jo, že i tady to přece jen jako nakonec půjde zůstat nějaký ten pátek. Pivák sice $10, a tak co už, když člověk neplatí, může stát i jednou tolik.



Vařili mi pěkně vege-organic papu ou je!


Brali mě taky do kaváren - ještě, že to kafe nepiju, takže mám čisté svědomí pro napájení se pívákama už od rána. 



Tak jako všechno, i můj pobyt u Ruth a Gerarda se nachýlil před pár dny ke konci a já se přestěhoval k Sandře a její rodině. Zatímco Ruth a Gerard bydleli 10 minut pěšky od centra a tedy i od knihovny, Sandřin dům se nachází na venkově. Jedeš prostě 20 kiláků na sever od města a jakmile máš dostatečně silnej pocit, že tady jako už fakt nikdo nemůže dobrovolně bydlet, tak tam to je - pěkný, bílý dům s dřevěnou brankou a velkými okny. Velká dřevěná terasa, na zahradě pobíhá pár ovcí.



Rodina je pětičlenná: Sandra, její manžel a tři děti od 15 do 21 let. Večery teď trávím u filmáků, u kterých se celá rodina každej den schází. Filmáky si půjčují z DVD půjčovny. Neuvěřitelný, že tady takový věci pořád frčí. Zapadlost tohodle místa mi však nedá spát:

Já na patnáctiletou dceru Jasmine: "Co tady tak děláš pořád?"
Jasmine: "No tak chodím do školy, hraju tenis a netball... čtu... Hmmm..."
Já: "Já myslím jako co děláš tady doma, když přijdeš ze školy. Navštívit nějakýho kámoše kolem nebo si někam zajít je pro tebe skoro nemožný, když nemáš auto, ne?"
Jasmine: "No tak já vidím kámoše ve škole."
Nedá mi to: "A v Palmerstonu by jsi žít nechtěla?"
Jasmine: "Palmerston? Jééé, tak to nééé, to je moc rušný na mě."

A tak nastal čas pomalu přehodnotit maloměsta velkoměsta. Zatímco pro mě je Palmerston větší vesnice, kde se neděje prakticky nic, pro ni je to rušný místo a radši si užívá klidu na opravdickým venkově, kde je nejbližší soused aspoň míli daleko. Nejde to moc přirovnat k něčemu v Česku, protože tam je hustota zalidnění skoro 10x větší, takže i když bydlíš na venkově, typicky to je nějaká dědina a pořád jsou kolem nějaký ty vesnice a vesničky, takže to není takový osamělý. Na Zélandu navíc kolem jedné třetiny obyvatel žije v Aucklandu a obecně tady vesnice moc nefrčí, spíš jsou tu fakt osamělý domy uprostřed nekonečných pastvin a polí. A v jednom takovým teď bydlím.


2 komentáře:

  1. Teda Michou tys to vychytal , Kachna hákuje celý den pere vaří uklízí vozí vychovává za kus žvance a palandu v garáži aty si chlastáš u folkařu a ted na bílé haciendě paseš ovce na zahradě a žiješ si jakPán(Petr Pán?)Nemáš nějakou rodinu na Opavsku,?(Prajzáci)No doufám že jim ukážeš jak my Ostravaci umíme makat .A jak se příbližuješ do "PRACE" na kole nebo tě vozí? hoj Pjotruš

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čus Pjotruš! No zatím tu nedělám nic, ale brzy budu opravovat ploty, ať nám ty ovečky neutečou

      Vymazat